Leírás

"A hit a remélt dolgok biztosítékon alapuló várása, a nem látható valóságok nyilvánvaló bizonyítása." (Héberek 11:1) A blog felhívja a figyelmet a jw.org honlapra, és a Biblia igazságára, ez által már most jobb lesz az életed, később pedig örök életet kaphatsz Jehovától. Színmagyarázat: kék, fekete = én, aztán néztem tovább, és látom, hogy amit barnával írtam, az is az én tanult véleményem. Tehát én... kivéve, ami idéző jeles, vagy egyértelműen cikk.

Bulvár - folyt.

2016.05.12. 09:55 | Ruth2 |

Jézust milyen izmosnak ábrázolják, gyúrt talán?

Jézus nevelőapja József ács volt. Jézus is ezt a mesterséget tanulta tőle. Nem volt még Black and Decker készlet, bizony ők vágták ki a fát és dolgozták fel, mindent, ami fából volt ők készítettek elő, vagy készítették el végleg. 30 éves koráig dolgozott ácsként.

Nem azt kérdezték, hogy az ács FIA-e, hanem, hogy az ÁCS ez?

Márk 6:1-6 " És elment onnan, s a hazájába ért, a tanítványai pedig követték. Amikor sabbat lett, elkezdett tanítani a zsinagógában; és a legtöbben azok közül, akik figyeltek, ámultak, és ezt mondták: „Honnan vette ez az ember ezeket? Miféle bölcsesség adatott ennek, és miféle hatalmas cselekedetek mennek végbe a keze által? Nemde az ács ez, Mária fia, Jakab, József, Júdás és Simon testvére? És nincsenek-e itt velünk a húgai?” Úgyhogy megbotránkoztak benne. Jézus erre ezt mondta nekik: „Nincs próféta tisztesség nélkül, csak a hazájában, a rokonai között és a saját házában.” Nem is vihetett ott véghez egyetlen hatalmas cselekedetet sem azon kívül, hogy meggyógyított néhány beteges embert a kezét rájuk téve. Valóban csodálkozott hitetlenségükön. Azután bejárta a környező falvakat, és tanított."

 

MÁS

 

Dávid szobra

Dávid szobrát Michelangelo Buonarroti 1501 és 1504 között készítette Firenzében.

Soha nem találkoztak, 2500 évvel előbb élt Dávid. Mikor Sámuel felkente királlyá, a családja legkisebb fia volt, a bárányokat legeltette.

1Sámuel 16:1-13

Jehova végül így szólt Sámuelhez: „... Töltsd meg a szarudat olajjal, és menj. A betlehemi Isaihoz küldelek, mert az ő fiai közül szemeltem ki magamnak királyt.” ...

... Történt pedig, hogy amikor bejöttek, és ő meglátta Eliábot, rögtön ezt mondta: „Bizony Jehova előtt van a felkentje.” De Jehova így szólt Sámuelhez: „Ne tekints a külsejére, se magas termetére,mert elvetettem őt. Mert nem úgy lát az Isten, ahogy az ember lát. Az ember ugyanis azt nézi, amit a szeme lát, Jehova ellenben azt nézi, hogy milyen a szív. ...Ez sem az, akit Jehova választott.” Isai már hét fiát vezette el így Sámuel előtt, de Sámuel ezt mondta Isainak: „Nem ezeket választotta Jehova.”

Sámuel végül így szólt Isaihoz: „Ez az összes fiú?” Erre ő ezt mondta: „A legfiatalabb még hátravan, és íme, a juhokat legelteti.” Sámuel ekkor így szólt Isaihoz: „Küldj csak el érte, és hozasd ide, mert addig nem ülünk le étkezni, míg ide nem jön.”  Ő el is küldött érte és elhozatta. Szép szemű, jó megjelenésű és pirospozsgás ifjú volt. Jehova akkor így szólt: „Kelj fel, és kend fel, mert ő az!” Sámuel tehát fogta az olajosszarut, és felkente őt a testvérei között. Attól a naptól fogva Jehova szelleme működni kezdett Dávidon. ...

Erős volt, 'Jehova szelleme működött Dávidon' egy medvét és egy oroszlánt is megölt, mert el akart vinni a bárányokból. Mikor Góliátot legyőzi is, nagyon fiatal még.

Rettentő sok sötét ember van még a műveltek tanultak között is.

Bulvár - Prince

2016.04.27. 11:21 | Ruth2 |

A bulvár sajtó átvesz cikkeket külföldről, vagy kreál, és ha meg is büntetik őket 1-2 millióra, 10-et szednek be vele, nem számít. (Ezt még a hazai hírességeknek mondták "megnyugtatásul").

A Blikkben jelent meg, hogy Prince "belépett" Jehova Tanúi közé.

Hanta, hogy Tanú volt. Szimpatizálhatott Jehova Tanúival, de hogy "be nem léphetett", az biztos.

A Biblia alapvető ismerete mellett, úgy is kellett volna élnie ahhoz, hogy Tanú lehessen. Ebbe az Ő életmódja nem fért bele. Másképp pedig nem lehetett Tanú.

https://www.jw.org/hu/bibliai-tanitasok/kerdesek/

A jw.org honlapon minden kérdésre ott a válasz, de Jehova Tanúi is szívesen adnak mindenki minden kérdésére.

A világegyetem kezdete

2016.04.21. 17:50 | Ruth2 |

A világegyetem kezdete.
A csillagászok egy figyelemre méltó tényt fedeztek fel: amikor galaktikus fényt prizmán vezettek keresztül, látszott, hogy a fényhullámok megnyúlnak, ami azt jelenti, hogy a fényforrás nagy sebességgel távolodik tőlünk. Minél távolabb volt a galaxis annál gyorsabban távolodott. Ez pedig egy táguló világegyetemet jelent.
Ennek alapján belátjuk, hogy egy táguló világegyetem alapvetően érintené a múltunkat - és esetleg személyes jövőnket is. Valaminek el kellett indítani a folyamatot - egy olyan erőnek ami kellőképpen hatalmas ahhoz, hogy legyőzze a teljes világegyetem mérhetetlen gravitációját. Tegyük fel a kérdést: honnan származhat ekkora dinamikus energia?
Jóllehet a világegyetem kialakulását a legtöbb tudós egy igen kicsiny sűrű kezdetre (szingularitásra) vezeti vissza, a kulcskérdés elöl nem menekülhetünk el: ha valamikor a múltban a világegyetem a végtelen kicsi és sűrű állapotához állt közel, akkor mi volt azelőtt és mi volt a világegyetemen kívül.... Szembe kell néznünk a kezdet problémájával.
Többről van itt szó mint csupán hatalmas energiaforrásról. Előrelátás és intelligencia is szükséges, mivel a tágulás mértéke rendkívül precíz beállításra vall. Ha a világegyetem egybilliomodszor gyorsabban tágult volna mára már minden anyag szétoszlott volna, ha pedig ennyivel lassabban akkor a világegyetem a létezése első egymilliárd évében összeomlott volna a gravitációs erők miatt.

Ki a Biblia szerzője?

2016.03.18. 11:08 | Ruth2 |

tv.jw.org/#hu/video/VODBible/docid-502016852_1_VIDEO

  www.jw.org/hu/kiadvanyok/konyvek/oromteli-uzenet-istentol/isten-uzenetet-kozli-a-biblia/video-ki-a-biblia-szerzoje/

 

 

 

 

 

 

Híres bibliai város kapuját és erődrendszerét találták meg

2015.08.05. 18:11 | Ruth2 |

Nézd csak, nézd csak, még a végén stimmel a Biblia és a történelem - ja, aki tanulmányozza, az tudja, és nem lepi meg:app_full_proxy_php.gif

http://www.origo.hu/tudomany/20150804-megtalaltak-a-biblia-gat-varosanak-kapujat-es-erodrendszeret.html?source=hirlevel

Híres bibliai város kapuját és erődrendszerét találták meg

MTI2015.08.04. 21:1022

Megtalálták a filiszteusok városának, Gátnak a városkapuját és erődrendszerét izraeli régészek. Az épületek, valamint maga a város megsemmisült az asszír hódítás következtében valamikor Kr.e. 830-ban.

Megtalálták a filiszteusok városának, Gátnak a városkapuját és erődrendszerét izraeli régészek, akik a Jeruzsálem és Askelón között félúton, a Júdea-hegység lábánál fekvő Tel Zafit Nemzeti Parkban folytatnak ásatásokat. 

Majdnem 3000 éve elpusztult 

Aren Maeir, az izraeli Bar-Ilan Egyetem professzora elmondta, hogy a városkapu a legnagyobb ilyen jellegű építmény, amelyet valaha Izrael területén találtak. Ez is bizonyítja a biblia Gát városának jelentőségét és hatását a Kr.e. 10.-9. században, az egyesült királyság idején.

A monumentális kapu mellett feltártak egy lenyűgöző erődfalat és számos épületet a környékén, köztük egy templomot és egy vasgyártó műhelyt. Ezek az épületek, valamint maga a város megsemmisült az asszír hódítás következtében valamikor Kr.e. 830-ban.

Ide menekült Dávid Saul elől 

A filiszteusok városának, Gátnak a kapujára a Biblia is utal (Sámuel 21), amikor Dávid Saul király elől Ákishoz, Gát királyához menekül. Már huszadik éve folynak az ásatások a térségben Gát feltárására az Ackerman család és a Bar-Ilan Egyetem együttműködésében. A régészeti csoportot Maeir professzor vezeti, és a csoportban dolgoznak szakemberek a melborune-i, a manitobai, a kansasi, a michigani egyetemről is. A térségben korábban feltárták a filiszteusok templomát, a legkorábbi filiszteus feliratot, amelyen két név is szerepel, az egyik Góliát nevéhez hasonlít, és a filiszteus kultúrához kapcsolható számos tárgyat.

Izrael törzseivel háborúztak 

A filiszteusok a Kr.e. XII. században érkeztek az Égei-tenger felől, esetleg Krétáról a térségbe, nevük szerepel az Egyiptomot támadó tengeri népek között. Letelepedve Délnyugat-Palesztina földközi-tengeri partsávját és Kánaán déli részét lakták. Főbb városaikat (Gadzsat Askaluna, Asdod, Ekrón és Gát) az Egyiptomból Szíriába vezető út mellett építették, és ezek szövetkeztek egymással. Erős szövetségük és vaslelőhelyeik évszázadokra Izrael ellenfeleivé tették őket. A biblikus történetírás szerint különösen a bírák korában állandóan harcoltak Izrael törzseivel, főleg Sámson, Saul és Dávid hadakozott sokat ellenük. 

 

Armageddon?

2015.04.15. 19:54 | Ruth2 |

Jehova Atyánk, a teremtő Isten, nem azért teremtette a földet és az embereket, hogy elpusztítsa. Mivel, amikor készen lett, megállapította, "minden igen jó". Valóban lesz Armageddon, de ezt senki sem tudja mikor, (bár a jelek szerint nem túl soká) és csak az engedetlen rossz emberek - mert szabad akarat van - mint; Ádám, Éva, Káin és a Noé idején élt emberek - Noé 8 fős családjának kivételével - elpusztulnak. Szodoma és Gomora is elpusztult. Ahol Jehova Istenünk lépett közbe, ott a közös bennük, hogy nem válogatás nélkül pusztultak el az emberek. Csak a rosszak. Az engedelmes embereket - Noét és családját - 8 főt - valamint Lótot és családját - 4 főt kimenekítettek az Angyalok, de Lót felesége nem fogadott szót, visszanézett, sajnálta az otthagyott anyagi javaikat, így ő elpusztult.

Az engedelmes emberek megmaradnak és a feltámadók közül is az engedelmesek szintén és élnek a paradicsomi földön, mint az eredeti tervben szerepel. Jelenések könyve.

Ha nem lennék ilyen tájékozott a Bibliából, most jól meg lennék ijedve:

http://www.origo.hu/tudomany/vilagur/20150414-az-armageddon-vegzete-szaguld-a-fold-fele.html?source=hirlevel

Az Armageddon végzete száguld a Föld felé

2015. 04. 14. 11:16

A texasi McDonald Obszervatórium legfrissebb számításai szerint igen valószínű, hogy 2017 októberében aszteroida-találat éri a Földet.

Az utolsó pillanatban fedezték fel

A 2012 TC4 jelű törpeaszteroidát 2012. október 4-én fedezték fel, alig nyolc nappal azt megelőzően, hogy hozzávetőleg negyed holdtávolságra, 88 000 kilométerre elhúzott a Föld mellett.

A 2012 TC4 az Apolló-családhoz tartozó földközeli objektum, amely 2017 októberében akár el is találhatja a Földet

Forrás: Origo

A mérési eredmények alapján a 2012 TC4 40 méter átmérőjű és pályaelemei szerint az Apolló-családhoz tartozó földközeli objektum, azaz úgynevezett földsúroló aszteroida. Jelenleg valamivel több mint 1500, a Föld pályát 1,3 Csillagászati Egységen ( CSE, megközelítőleg 149,5 millió kilométer)) belül keresztező objektum ismert, de számuk az egyre újabb felfedezéseknek köszönhetően várhatóan nőni fog.

Vészjósló prognózis

A McDonald Obszervatórium asztrofizikusa, dr. Judit Györgyey-Ries legújabb pályaelemzése szerint a 2012 TC4 2017. október 12-én eltalálja a Földet. A számítások szerint 40 méter átmérőjű aszteroida becsapódása, ha lakott területet érint, rendkívüli pusztítást okozhat.

A 2013. február 15-én az oroszországi Cseljabinszk felett felrobbant objektum átmérője 17 méter volt, és annak ellenére,  hogy még a légkörben darabjaira robbant, csak a lökéshullám és a hanghatás komoly anyagi károkat és közvetett következményként több mint 2000 ember sérülését okozta.

Melléknap-jelenség a Cseljabinszk fölötti tűzgömb felrobbanásakor

Forrás: Cseljabinszk Vkontakte oldala

A 100-500 méter közötti átmérővel rendelkező aszteroidák már globális következményekkel járó regionális katasztrófát, az 1 kilométer vagy annál nagyobb átmérővel rendelkező égitestek becsapódása pedig tömeges fajpusztulást és rendkívül súlyos, az emberi civilizáció létét veszélyeztető kataklizmát okozhat.

AZ ESA optimistább

Az Európai Űrügynökség (European Space Agency, ESA) szakemberei lényegesen derűlátóbbak amerikai kollégájuknál.

Az Európai Űrügynökség (ESA) egyelőre sokkal optimistább amerikai kollégáinál

Forrás: NASA

Az európai csillagászok szerint még az ismert pályaelemek alapján is egy az egymillióhoz annak az esélye, hogy a 2012 TC4 eltalálja a Földet, illetve hogy lakott területen csapódik be. Egy esetleges becsapódásnál is jóval esélyesebb lenne, hogy a földfelszín majd 71%-át elborító világtenger területén csapódna be az égitest.

 

Paradicsomi állapotok

2015.02.19. 08:55 | Ruth2 |

Paradicsomi állapotok márpedig lesznek. Jehova megíratta.

Ember ezt nem tudja létrehozni. Semelyik politikus. Még ha akarná, sem sikerülne neki a körülötte lévő sátáni hatás alatt lévő emberek miatt.

Vegyük, hogy sikerülne neki a jólét, és biztonság. De az egészség és az örök élet, valamint a feltámadás - SOHA. Nem ember kezében van.

Lehet valaki evolúció hívő - néhány nemrégi könyvből találgathat - vagy hisz a teremtésben, melyről ~1600 év alatt írtak és közel 2000 éve mindenen keresztül fennmaradt, folyamatosan kerülnek elő agyagtáblák, papírusz tekercsek, egyéb leletek, amelyek igazolják a hitelességét. A történelemről nem is beszélve. Jehova leíratta, mit kíván tőlünk. Aztán egyszer csak vége a türelmének és rendet tesz. Akkor lesz sírás és fogcsikorgatás.

Ismételték az ATV-n a Titkos Dosszié sorozatban a mostani történéseket: élelmiszer hiány, járványok, háborúk, természeti csapások, ménkűsok földrengés, halál - minden egyszerre.... Össze is kapcsolták a "tudósok" (dr. X és dr. Y) a Biblia Jelenések könyvével. Minden jó, majdnem. A Fehér lovon, maga Jézus Krisztus és nem az Antikrisztus, ahogy a filmben mondták. 'Jön egy bolygó becsapódás és elpusztul a föld.' Hát nem. Isten a földet nem azért teremtette, hogy elpusztuljon, hanem hogy lakjanak rajta. És van olyan ügyes, hogy szétválogassa a jókat a rosszaktól. Pl: Noé esete is jól mutatja. (még tudok párat, akit érdekel, megnézheti a jw.org honlapon)

Van aki a teremtésben hisz, van aki az evolúcióban, de IGAZ csak az egyik lehet. Tanulmányozzunk, mert igencsak a végén járunk, ahogy a tudósok is észreveszik. Nehogy késő legyen.

Bibliában benne van....

2015.02.04. 15:57 | Ruth2 |

http://www.atv.hu/kulfold/20150204-2500-eves-dokumentumokat-talaltak-a-zsidok-babiloni-fogsagabol

2015-02-04 11:46:00

2500 éves dokumentumokat találtak a zsidók babiloni fogságából

A zsidók babiloni fogságát dokumentáló, 2500 éves akkád ékírásos agyagtáblák első kiállítása nyílt meg a héten Jeruzsálemben, a Biblia Földjei Múzeumában - értesült a Ynet, a Jediót Ahronót című izraeli újság honlapja.

A babiloni folyóknál címmel nyitotta meg kapuit a zsidók Bibliában megírt babiloni fogságának legkorábbi tárgyi emlékeit bemutató kiállítás. Itt látható első alkalommal az Irakban megtalált, mintegy száz, tenyérnyi, akkád ékírásos agyagtáblácska.

A legkorábbi „irat” tizenöt évvel Jeruzsálem első szentélyének elpusztítása után, még a hódító II. Nabú-kudurri-uszur uralmának idején, Kr. e. 572-ben készült, és tanításért járó pénzek kifizetése körüli vitáról szól a korabeli zsidó közösségben.

A kiállítást szervező szakemberek már legalább tíz éve tudtak a Londonban élő izraeli műgyűjtő, David Szofer magántulajdonában lévő agyagtáblák létezéséről, de azok jelentőségét csak mintegy három éve ismerték fel, miután a múzeum kutatói a tárlat előkészítésekor megismerkedhettek a gyűjteménnyel.

Az agyagtáblákba vésett szerződésekből, hagyatéki felsorolásokból, adózási iratokból kiderül, hogy a Mezopotámiába hurcolt, vagy a katonákkal önként távozó zsidók több száz évvel száműzetésük kezdete után is héber dátumokat használtak, generációkon át megtartották jellegzetes héber neveiket is.

61000.jpg

Fotó: Ynet

A nagyközönség első alkalommal láthatja a leleteket, amelyek az anyagot Londonból Jeruzsálembe kísérő, akkádul folyékonyan olvasó Irving Finkel szerint nemcsak a régészek és a tudósok, hanem egész Izrael számára különleges jelentőségűek, mert a Júdeában és Mezopotámiában egykor élt zsidók jelenlétének ókori tárgyi bizonyítékai.

Finkel elmondta a Ynetnek, hogy a zsidók a királytól művelésre alkalmas földet kaptak, amiért bérleti díjat és adót kellett fizetniük. Az agyagtáblák egy része olyan számla, amelyen akkád nyelven rögzítik a befizetett ellenértékeket, a tenyérnyi nagyságú agyagdarabokon vannak korabeli "törlések", javítások is.

A zsidó vallásról, a lerombolt jeruzsálemi szentélyről nem esik szó a napi üzleti ügyek közt, ám családi kötelékeket rögzítenek, olykor számos egymást követő nemzedéket egészen II. Kürosz perzsa király idejéig, aki megengedte a zsidóknak, hogy hazatérjenek őseik földjére és Jeruzsálemben ismét felépítsék a szentélyt. Az iratok alapján a száműzetésben élő zsidók évszázadokon át harmóniában éltek a többi kisebbséggel.

Noha a világ múzeumaiban mintegy nyolcezer akkád nyelvű agyagtáblát őriznek, a Biblia szerinti „babiloni fogságban” élő zsidó közösségről szóló korabeli írásokról eddig nem tudtak. A kiállítás kurátora, Filip Vukosavovic azt nyilatkozta a Ynetnek, hogy a lelet jelentősége a múlt század közepén talált világhírű kumráni tekercsekkel vetekszik.

atv.hu / MTI

A Pápa nem tudta megválaszolni ...

2015.01.25. 07:53 | Ruth2 |

A napokban a Pápához odament egy kislány, és megkérdezte, "miért engedi meg Isten a szenvedést?". A Pápa nehéz kérdésnek tartotta és nem tudta megmagyarázni. Bármelyik Jehova Tanúja meg tudja mutatni a Bibliából. A jw.org/hu oldalon is megtalálható.

Lustáknak:

http://www.jw.org/hu/bibliai-tanitasok/kerdesek/

http://www.jw.org/hu/kiadvanyok/konyvek/oromteli-uzenet-istentol/miert-engedi-meg-isten-a-gonoszsagot/

 

 

Vértakarékos műtéti eljárás Debrecenben

2013.05.14. 19:23 | Ruth2 |

majd csak észhez térnek az emberek... a Biblia régen megírta...

http://www.tvep.hu/

 

http://www.weborvos.hu/regionalis_hirek/vertakarekos_muteti_eljaras_debrecenben/203766/

Vértakarékos műtéti eljárás Debrecenben

Az egyetemen bemutatott eljárással az operációk rövidebbek, a vérveszteség pedig minimális.

A Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program (HURO) 2007-2013 (www.huro-cbc.eu) keretében új, vértakarékos műtéti eljárást vezetnek be a DE OEC Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján. Az új eljárás bevezetése kapcsán, a program keretében szakmai napot tartanak a klinikán magyar és román szülész-nőgyógyász szakorvosok részvételével.

A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikáján a műszerbeszerzésre fordítható 251.965 eurós összegből vásárolták meg az új, vértakarékos műtéti eljáráshoz szükséges eszközparkot mintegy 15 millió Ft értékben – tájékoztatott Tóth Zoltán egyetemi tanár, a Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika igazgatója.

Az új eljárás lényege, hogy a szervezet saját kötőszöveti rendszerét felhasználva lehetővé válik az erek és bizonyos szövetek elzárása a műtétek során. Az ehhez szükséges berendezés a megfelelő érre helyezés után teljes mértékben automatikus és számítógép vezérelt. Az eljárás segítségével az operációk rövidebbek, a várható vérveszteség pedig minimális – mondta Kozma Bence szülész-nőgyógyász szakorvos.

2013-05-14 14:47
Forrás: Weborvos

Őrtorony és Biblia a lennrekedt chilei bányászoknál

2011.10.07. 09:44 | Ruth2 |

kb. a 37. perctől

http://videotar.mtv.hu/Videok/2011/10/04/22/DTK__D_Toth_Kriszta_show_2011_oktober.aspx


Ajándék vérmentő készülék

2011.09.05. 10:01 | Ruth2 |

http://www.mindennapi.hu/cikk/tarsadalom/vermento-jehova-tanui-megjandekoztak-a-magyar-egeszsegugyet/2011-08-25/6526

 

Társadalom


2011-08-25 15:00:00

Valamiért nem kér a készülékből az Onkológiai Intézet

Vérmentő: Jehova Tanúi megajándékozták a magyar egészségügyet

Egyre gyakrabban alkalmazzák műtéteknél a betegek saját vérét visszaforgató vérmentőt, de az Országos Onkológiai Intézet nem kér belőle. Az elsőt a Jehova Tanúitól kaptuk.

Az országban immár az ötödik egészségügyi intézményben, a Szent János Kórházban helyezik üzembe pénteken az úgynevezett vérmentő készüléket. A TEST-VÉR Magánbiztosító Egészségpénztár által vásárolt 6,5 millió forint értékű berendezést a traumatológiai osztályon használják majd a nagy vérigényű műtéteknél.


Nem vész el a vér műtét közben

Mint  Rigó Ferencnétől, a TEST-VÉR illetékesétől megtudtuk, a speciális gépet főként olyan betegeknél alkalmazzák, akik nem kaphatnak, vagy nem kívánnak idegen vért kapni. A vérmentő készüléket jellemzően nagy vérigényű beavatkozásoknál vetik be, ortopédiai, hasi, szív- és onkológiai műtéteknél.  Elsőként a kecskeméti megyei kórházban próbálták ki három évvel ezelőtt és azóta is gyakran alkalmazzák. Jelenleg négy hasonló berendezés van az országban.
 


A műtét közben elfolyó vér nem vész el. A kórház takarékoskodni tud

Rigóné elmondta: a berendezés szívóval veszi fel a vért a műtéti területről, majd amikor szükséges, szűrt állapotban visszajuttatja azt a beteg szervezetébe. Legnagyobb előnye, hogy alkalmazásával nincs szükség idegen vérre, vagy ha igen, csak kiegészítésként. Ez az eljárás tehát nem csupán a beteg számára előnyös (nem kell tartani az esetleges hibás vérátömlesztéstől), hanem az intézménynek is kedvező, hiszen a műtét közben elfolyó vér nem vész el, azaz a kórház takarékoskodni tud a vérkészítményekkel is.


Nem kérnek a felajánlásból

Információink szerint a készüléket többször is ajánlották az Országos Onkológiai Intézetnek is, ám a centrumban rendre visszautasították az adományt. Az első magyarázatok szerint a szakértők nem tartották szerencsésnek, hogy a tumoros betegek műtétje során a rákos sejteket „visszajuttatják” a betegbe. Később azonban kiderült, hogy egy egyszerű szűrő beépítésével ez a probléma kiküszöbölhető. Valószínűleg ezt ismerték fel azok a kórházak, amelyek onkológiai műtéteknél is alkalmazzák a készüléket. Portálunk megpróbálta megtudni az Országos Onkológiai Intézet ellenállásának okát, ám megkeresésünkre a centrumnál nem reagáltak.

A vérmentő készülékek hazai sikertörténete sajátos módon a Jehova tanúihoz köthető. Úgy tudni, a 90-es években a műtétjeiket sehol az országban nem vállalták a kórházak, mert idegen vért nem fogadnak el. Akinek közülük volt rá pénze, Ausztriában vagy Németországban műttette magát. Ott már voltak vérmentő készülékek, ráadásul egyes esetekben olyan precíz műtéti technikákat alkalmaztak, amelyek csekély vérzéssel jártak.Az itthoni úttörőnek számító kecskeméti megyei kórház orvosai Grazban és Hamburgban szerezték ismereteiket. Nem csoda, hogy az első vérmentő készüléket a Jehova Tanúitól kapták ajándékba, amelyet azóta számos beteg műtétjénél használtak.



Szigeti Ildikó

HVG - Izrael - Biblia

2011.07.09. 08:53 | Ruth2 |

Árnyaltabb képet festhet a filiszteusokról az izraeli régészet

HVG.HU \

IT | TUDOMÁNY

 

 

Árnyaltabb képet festhet a filiszteusokról az izraeli régészet

 

2011. július 08., péntek, 22:08
Szerző: MTI

Árnyalhatják a filiszteusokról kialakult képet az izraeli régészeti projekt, amely Góliát szülővárosa, Gát feltárását tűzi ki célul.

A filiszteusok a Kr.e. XII. században érkeztek az Égei-tenger felől, esetleg Krétáról a térségbe, nevük szerepel az Egyiptomot támadó tengeri népek között. Letelepedve Délnyugat-Palesztina földközi-tengeri partsávját és Kánaán déli részét lakták. Főbb városaikat (Gadzsat Askaluna, Asdod, Ekrón és Gát) az Egyiptomból Szíriába vezető út mellett építették, és ezek szövetkeztek egymással. Erős szövetségük és vaslelőhelyeik évszázadokra Izrael ellenfeleivé tették őket. A biblikus történetírás szerint különösen a bírák korában állandóan harcoltak Izrael törzseivel, főleg Sámson, Saul és Dávid hadakozott sokat ellenük. A filiszteusok a Kr. e. VI. században tűntek el, nevükből származik a kulturálatlan, földhözragadt embert, nyárspolgárt jelölő filiszter szó.

Aren Maeir, a Bar-Ilan Egyetem régészprofesszora 1996 óta irányítja Izrael legnagyobb településdombja, a tel-cafiti lelőhely feltárását, amely Askelón és Jeruzsálem között félúton, Kiriat Gat közelében található. Az idei ásatási szezonban 100 archeológus vesz részt a feltárásokban, az izraeli szakembereken kívül kanadai, dél-koreai, amerikai régészek kapcsolódtak be a munkálatokba. "Az előkerült leletek tanúsága a filiszteusok, bár sok mindent átvették a helyi népek kultúrájából, nem feledték el gyökereiket, érkezésük után ötszáz évvel még mindig a görög isteneket imádták" - hangsúlyozta Aren Maeir professzor.

A görög kötődés megmutatkozott a filiszteusok által készített kerámiák díszítésében is. Egy most előkerült cserépedényt rozsdavörös és fekete motívumok ékesítik, olyanok, amelyek az ókori Hellászban voltak honosak. A régészeti leletek tanúsága szerint filiszteusok étrendjében borsó és lencse dominált, de fogyasztottak sertéshúst, s időnként kutyahúsból készült étkek is kerültek az asztalukra.

A feltárások során bebizonyosodott, hogy a Kr.e. IX. században ostrom alá került Gát városa, ahogy ez a Királyok II. könyvében szerepel, s a települést Hazael, Arám királya romboltatta le Kr.e. 830 táján. "Gát jelentősége abban rejlik, hogy általa megismerhető, hogy miként éltek a filiszteusok a Kr.e. X-IX. században" - hangsúlyozta Seymour Gitin, a jeruzsálemi W.F. Albright Régészeti Kutatóintézet igazgatója.

Mint kifejtette, ez az időszak Dávid és Salamon király uralkodásának kora. Más filiszteus helyszínek ennél korábbi vagy későbbi időszakokról szolgáltatnak csupán adatot. "Gát a filiszteusok történelmének egy nagyon fontos időszakáról tudósít" - emelte ki Seymour Gitin.

Aren Maeir professzor az egyik legérdekesebb leletnek egy feltárt templom szerkezetét nevezte, amelynek mennyezetét két központi oszlop támasztja. "Ez emlékeztet Sámson jól ismert történetére, amely a Bírák könyvében olvasható. Eszerint Sámson halála előtti utolsó hőstettként ledöntötte Dágon isten templomának oszlopát, és az épület maga alá temette őt az ott mulatozó filiszteus főemberekkel együtt. A lelet azt jelentheti, hogy a Sámson történetében szereplő templomszerkezet tipikus volt a korabeli filiszteus városokban" - mutatott rá Aren Maeir.

A feltárások során olyan cseréptöredékek is előkerültek, amelyeken a Góliáthoz hasonlatos hangzású nevek szerepelnek. "Ez egy indoeurópai név, semmiképp sem sémi eredetű, amelyet a kánaaniták vagy izraeliek viseltek volna. Ezek a leletek arról tanúskodnak, hogy a filiszteusok valóban ilyen neveket használnak, ami szintén segít jobban megismerni a  társadalmukat" - vélekedett Aren Maeir, aki szerint a leletek fényében úgy tűnik, hogy Góliát története a korabeli geopolitikai viszonyokat tükrözi, a hatalmas filiszteusok és Jeruzsálem királyainak összecsapásaira utal.

 "Ez nem azt jelenti, hogy egy napon rábukkanunk majd  Góliát koponyájára, amelyen Dávid parittyájából kirepített kő  ütött sebet. Ugyanakkor a bibliai történet a korabeli kulturális miliőről árul el részleteket" - mutatott rá Aren Ameir.

Jehova neve a magyar lírában

2011.05.11. 20:14 | Ruth2 |

ruth.blog.hu/media/file/Jehova neve a magyar lírában.pdf

1
Isten neve a magyar lírában
(szöveggyűjtemény)
Készült: Budapest, 2011. április 24.
2
Tartalomjegyzék
Ajánló .................................................................................................................................... 3
Rimay János / *ELSŐ RÉSZE+ / *X+ MÁS ............................................................................... 4
Rimay János / MÁSODIK RÉSZE / *XXV+ MÁS HATALMASKODÓK ELLEN ............................... 4
Rimay János / MÁSODIK RÉSZE / *XXVIII+ MÁS ...................................................................... 4
Zrínyi Miklós / FESZÜLETRE ................................................................................................... 4
Zrínyi Miklós / *ELÉGIA+ ......................................................................................................... 4
Zrínyi Miklós / EPIGRAMMATA / SZIGETI ZRINI MIKLÓS ........................................................... 4
Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars quinta (Ötödik ének) .................................................... 4
Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars nona (Kilencedik ének) ................................................. 4
Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars decima quinta (Tizenötödik ének) ................................... 5
Petrőczi Kata Szidónia / V. ........................................................................................................ 5
Amade László / VILÁGI ÉNEKEK / CV. LÁLA, LALA, DALILA... .................................................... 5
Földi János / TÖREDÉKEK / Solt. XCII: v. 1. 3. ............................................................................. 5
Verseghy Ferenc / 178: Az Istenben való Bizodalom. ..................................................................... 6
Verseghy Ferenc / 184. A' LXX. Zsoltár. ......................................................................................... 6
Verseghy Ferenc / 186. Memor esto verbi tui. ................................................................................. 6
Kisfaludy Sándor / II. Kötet: Regék / VIOLA ÉS PIPACS VAGY HAMIS BARÁT. ................................ 6
Csokonai Vitéz Mihály / 1794 / Szomorú versek .............................................................................. 7
Csokonai Vitéz Mihály / 1794 / Hunyadi Ferenchez .......................................................................... 7
Garay János / KISEBB KÖLTEMÉNYEK 1828-1853 / HASZSZÁN. .................................................... 8
Garay János / KISEBB KÖLTEMÉNYEK 1828-1853 / PARLAGI RÓZSÁK. .......................................... 8
Tompa Mihály / ELBESZÉLŐ KÖLTEMÉNYEK / 1847 / JÉZUS ÉS A NÉP. .......................................... 8
Arany János / 1847-1852 / A BETYÁR .............................................................................................. 9
Arany János / AZ ELVESZETT ALKOTMÁNY 1845 / Negyedik ének ..................................................... 9
Petőfi Sándor / 1847 / TOMPA MIHÁLYNÁL ........................................................................................ 9
Petőfi Sándor / 1848 / KÉSZÜLJ, HAZÁM! .......................................................................................... 9
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / Az első halott * .............................................. 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / Az angyal utja ................................................ 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / Lót * .............................................................. 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / Viharkirály ...................................................... 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / A fecskéről ..................................................... 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / A nő teremtetése ............................................. 10
Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS REGE / Az utolsó itélet ................................................. 10
Reviczky Gyula / VÁLTOZATOK / Magány .......................................................................................... 11
Reviczky Gyula / VÁLTOZATOK / Az utolsó költő ............................................................................... 11
Komjáthy Jenő / RÉGI REGE / ÓDA A NAPHOZ ................................................................................ 11
Komjáthy Jenő / TÖREDÉKEK, VÁZLATOK / ANTIKRISZTUS .............................................................. 11
Ady Endre / Az Illés szekerén / A Sion-hegy alatt / Isten, a vigasztalan ................................................. 12
Ady Endre / Szeretném, ha szeretnének / Rendben van, Úristen / Vezeklő vigadozás zsoltára ................. 12
Ady Endre / A Minden-Titkok versei / Az Isten Titkai / Kain megölte Ábelt ............................................... 12
Ady Endre / A menekülő Élet / A szűz Pilátus / Dalok a labdatérről......................................................... 12
Ady Endre / Ki látott engem? / A kényszerűség fája / A bölcsesség áldozása ......................................... 12
Ady Endre / A halottak élén / Ésaiás könyvének margójára / Ésaiás könyvének margójára ........................ 12
Móricz Zsigmond / CXXIII. ZSOLTÁR Nyomorúságban veszteglők ............................................................ 12
József Attila / VERSEK / 1924 / ÉN DOBTAM ....................................................................................... 13
3
Ajánló
Kedves Olvasó!
Ajánlom Neked ezt a kis gyűjteményt:
 ha szereted Jehovát és szeretsz róla olvasni, hogy gazdagodjon szellemiséged,
 ha kedveled a szépirodalmat, hogy eddig talán ismeretlen költőket, verseket ismerj meg,
 ha Jehova Tanúja vagy, hogy megismertesd az emberekkel Jehovát, akinek nevét talán
jobban elfogadják a sokak által tisztelt magyar költőktől,
 ha nem vagy Jehova Tanúja, hogy lásd a Jehova név mennyire elfogadott a magyar
kultúrában (is),
 ha hiszel a Teremtőben, hogy hited megerősödjön,
 ha nem hiszel benne, hogy jobban megértsd a hívőket.
A kiadvány ízelítőt ad azokból a magyar versekből, melyekben szerepel Isten neve. Nem törekedtem
arra, hogy a teljes verset bemutassam, mert néhány monumentális lírai alkotás oly mértékben
megnövelte volna e dokumentum méretét mind digitális, mind nyomtatott formában, hogy
elveszítettem volna azt a célomat, hogy könnyen és főleg gyorsan továbbítható legyen a világhálón.
Azt, hogy mely versből mennyi maradt meg, azt alapvetően két dolog határozta meg. Az egyik az
Arcanum Adatbázis Kft. „Verstár CD-ROM 50” kereső motorja, amely hol hosszabb, hol rövidebb
szakaszokban talált rá Jehova nevére, a másik pedig a szöveg tördelése, hiszen igyekeznem kellett
a legjobban átlátható módon elhelyeznem a képeket és a verstöredékeket.
Ezúton mondok köszönetet az Arcanum Adatbázis Kft. „Verstár CD-ROM 50” készítőinek, és Szabó
Attilának, aki „Verstár '98 CD-ROM” segítségével 1999-ben először készítette el ezt a gyűjteményt
Szegeden. Az indított a frissítésre, hogy az újabb kiadású CD-ROM talán több helyen találja meg
Jehova nevét, ill. az évek alatt sokszor másolt, majd újramásolt példányok miatt megkopott
minőséget szerettem volna visszaállítani, hogy széles körben továbbterjeszthessük.
Üdvözlettel:
Keszi Csaba
2011. április 24.
Budapest, Békásmegyer
4
Rimay János / [ELSŐ RÉSZE] / [X] MÁS
Egyedül tebenned,
Mellém híván neved,
Szent Jehova, reménlek,
Hív ígíretedben
S fiad érdemében
Bizom, hol járok-kelek,
Tebenned nyugodván,
Mint lelkem oszlopán,
Minden jókkal bételek.

Rimay János / MÁSODIK RÉSZE / [XXV] MÁS
HATALMASKODÓK ELLEN
Hallgass meg engemet,
Ki hívom nevedet,
Mennybéli Úr, Jehova,
Nyavalyával teljes,
Bűnnel lévén terhes,
Nem mehetek sohova,
Tégedet tisztellek,
Tégedet követlek,
Vezérelsz valahova.

Rimay János / MÁSODIK RÉSZE / [XXVIII]
MÁS
Kegyes Jehova, tekints reánk mennyből,
Kid rád kiáltunk keseredett szívből,
Ment meg éltünket az sok undok bűnből,
Nagy kegyelmedből.
Légy azon kedvvel hozzánk, romlottakhoz,
Amellyel voltál régi atyáinkhoz,
Kik folyamodtak úgy te irgalmadhoz,
Mint ércoszlophoz.

Zrínyi Miklós / FESZÜLETRE
9. O te nagy Jehova, kegyelem forrása,
Kegyelmes Eloim nagy Istennek fia,
Seregek Istene, zsidóknak királyja,
Alfa és Omega, és jók bizodalma!

Zrínyi Miklós / [ELÉGIA]
5. Az kit én szüvem bán,
Hogy nem élem gyümölcsét;
Urának, hazának
És nagy Jehovának
Had talált volna kedvét.
Mint pálmafa termett,
Ugy ő neki köllött
Elröndölni menését.

Zrínyi Miklós / EPIGRAMMATA / SZIGETI
ZRINI MIKLÓS
Mutattam pogánynak,
Hogy nagy Jehovának
Kedves szolgája voltam,

Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars
quinta (Ötödik ének)
81.
Nem láttam semmi jót, kiben megnyughatnám,
Nem találtam nyugovást, kiben bizhatnám,
Csak néked, Jehova, az mikor szolgáltam,
Akkor megelégedtem és megnyugodtam.

Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars nona
(Kilencedik ének)
44.
Akkor az vitézek kimennek mindketten,
Hiját segítségül Jehovát szüvökben,
Vannak bátorságban és nagy reménségben,
Mindenfelől vigyáznak nagy sötétségben.
5
Zrínyi Miklós / Szigeti veszedelem / Pars
decima quinta (Tizenötödik ének)
21.
Égi musikának gyönyörü szózatja
Szép Echonak választját megváltoztatja.
"Szent, szent, szent mindenható Isten, Jehova,"
Egész mennyei sereg vigan kiáltja.
23.
Illyen méltóságbul nagyon parancsola,
Az az jó, az az igaz, az nagy Jehova,
Hogy minden musika egyszersmind hallgatna,
És hogy öszvegyülne mennyei udvara.
Petrőczi Kata Szidónia / V.
Hatalmas emberek törekedéseket,
Megutálván megveti.
S én sok siralmimot és jajgatásimot
Látya de csak neveti,
Hogy utána járok nem szán hogy fáradok
Sőt szivét keményiti.
Senki nem tudhatja által nem láthatja
Mit forralnők szivébe
Hogy így tétovázik hol hevül hol fázik
Ravaszul elméjében.
Csak te látod uram Szentséges Jehovám
Mit tölt fel ő szíveben.
Előtted nints reitve sem semmi elfedve
Az ő gondolatiban.
Tudod ő szándékát istentelen voltát
Ne segéld dólgaiban.
Támagj fel melettem és légy segedelmem
Vezérem utaimban.
Amade László / VILÁGI ÉNEKEK / CV. LÁLA,
LALA, DALILA...
1.
Lála, lala, Dalila!
Te vagy Pannus szívem,
Habár volnék Sámsom is,
Nincsen erőm, hivem:
Ha akarod, lángozom,
Rajtad áll hévségem,
Ha nem, - fázom; huss huss,
Pannus én szerelmem.
2.
Oh Jehova! már hova
Menjek illy kétségben?
Két ut vagyon előttem
Igyekezetemben:
Balra szegény, ha megyek,
Ki lép ösvényemben:
Jobbra pedig nem lehet
Ezer irigyemben.
Földi János / TÖREDÉKEK / Solt. XCII: v. 1. 3.
Bosszúállásoknak Istene Jehova!
Bosszúállásoknak Istene, tündökölj ki!
Meddig a' hitetlenek, Jehova!
Meddig diadalmaskodnak a' hitetlenek?
6
Verseghy Ferenc / 178: Az Istenben való
Bizodalom.
Nézdsze az érzékeny pásztort, melly hűven apollya,
melly szorgalommal, védi legelteti
nyáját! Gyenge füvekkel
tellyes rétre vezérli ő,
csendesen andalgó patakokkal itattya, rögetlen
völgyeknek ernyes hüsseihez viszi
ártatlan követőit.
Illyen Pásztorom énnekem
Jehova! sem bal eset, sem szükség engemet el nem
rémíthet. Ő már dajka kegyelmivel
sokszor visszavezette
új életre fogyatkozó
lelkemet, a' jónak bátrabb ösvényire sokszor
a' tévedésnek kész veszedelmibűl
csak hogy fénnye nevének
terjedgyen; hogy atyálkodó
irgalmát az egész Mindenség lássa, dicsérje.

Verseghy Ferenc / 184. A' LXX. Zsoltár.
Mert ellenségim követ fúnak ellenem;
tanácsot tartanak, kik lesbe vették éltemet.
Azt mondgyák ők: elhagyta őt az Isten!
űzzétek, ragadgyátok meg! nincs, a' ki mentse.
Ne távozz tőllem Jehovah!
siess én Istenem! segedelmemre.
Romollyanak meg szígyenszemmel
éltemnek ellenségei;
csúfságba, gyalázatba essenek,
kik romlásomban fáradoznak!
Benned reménlek én azonban szüntelen;
'a új Énekekkel dücsőítlek Tégedet!
Kegyelmedet hirdessék ajakim,
egész nap segedelmedet:
mert hatalmad' csudáit fel nem számíthatom.
Újultt erővel járúlok Tehozzád Jehovah!
's csak igazságodot magasztalom.
Mint ifiút oktattál erre Istenem!
's mind ekkoráig hirdetem csudáidot.
Ősz fejemet vénségemben se hadd el,
hogy hirdethessem karodot
még a' jövendő nemzetségnek is,
az érkező világnak nagy hatalmadot.
Egész a' magosságig hat jóságod Istenem!
Nagyok mind tetteid! Ki hasonlit Hozzád?
Sok súlyos inséget tűrettél énvelem;
de új életre hoztál ismét,
a' föld' méllyébűl visszavezérelvén.

Verseghy Ferenc / 186. Memor esto verbi tui.
A' gonosz embereket
kárhozatos kényekre fajúlni
látván kegyes törvényeidtűl, óh! mint
jár által engem' a' haragnak
szent tüze! Ámde viszont
kellemetes dalhang hagyományod
nekem szarándokságomnak völgyében!
Még éjjel sem felejtem én el
Jehova! szent nevedet,
melly kegyesen vonz engemet arra,
hogy szent szabásidot hűven megójjam.
Nem is kivánok e' világonn
semmi egyéb javakot,
csak hogy szent hagyományidot, ammint
a' jó fiúhoz illik, tellyesítsem.

Kisfaludy Sándor / II. Kötet: Regék / VIOLA ÉS
PIPACS VAGY HAMIS BARÁT.
8.
Mert esküszöm égre, földre, -
S ég s föld örök Urára,
Jehovára és fijára
S kínos keresztfájára!
Az nyeri el leányomat
S vele minden kincsemet,
Ki a pogány szerecsenen
Vérig boszúl engemet.
7
Csokonai Vitéz Mihály / 1794 / Szomorú
versek
Most már a nyavalyák fonnyasztó serege
Ráütvén, régólta volt ennek betege.
Kivált három héttől fogva Jehovának
Sújtoló kezei rásúlyosodának.
Végre lövésére halálos nyilának,
Lelkét híven visszaadta jó Urának.
De akár életet ért is, akár halált,
Nyereséget mindég a Krisztusba talált.

Csokonai Vitéz Mihály / 1794 / Hunyadi
Ferenchez
Leszállott a Vallás - mennyei nevezet!
Mely a mindenható szent Atyához vezet -
Leszállott a Vallás. Óh, szentségek Atyja!
Mennyei súgárral fénylett ábrázatja,
Melynek szent felsége édességgel játszott,
Rajta a Jehova négy betűje látszott.
Méltóságos mellén az Urim Thumimmal
Tűndöklött, két lángot-vetett Kérubimmal,
S tisztelő fényt vetett, kik látták, azokra;
Mint emészthetetlen Mózes csipke-bokra.
Derűlt benne szívet enyhítő tekintet,
Melyről vígasztalás lágy balzsamát hintett.
Édes nyúgodalom űlt szempillantásán,
Felséges szelídség minden mozdúlásán.
Ez az a szent követ az ég és főld között,
Mely hozzánk az Isten öléből kőltözött.
Ez az a jóltévő, melyet ha megvetünk,
Életet hazudó halál lesz életünk.
Ez jött le, s oly szent fény omla orcájáról,
Mint Mózesnek, mikor lejöve Sináról.
Leszálla s egy fényes felhőre leűle,
Ruhája az égről a főldig terűle,
Melyet sok halandó tudományok fogtak,
Alatta tisztelő csókkal mosolyogtak.
E' jött le tisztelni azt a vídám napot,
Melyben idvezlették sokan e főpapot.
Így szólott, s csak alig kezdettük hallgatni,
Szent borzadás fogá lelkünket meghatni:
Istennek hív papja! kit e nagy Sionnak
Leányi tisztelnek egy kegyes Áronnak,
Kinek szent érdemid az Úrnak házába
Hosszas sorral vagynak metszve sittim-fába,
Ki az Úr házában állsz hív szolgálatot,
E néppel mindennap tévén áldozatot,
Hogy még a te lelked az élők főldén él,
Kedvesebb a sok száz lelkek életénél;
Öröm van a mennybe, a főldön vígadnak,
Ég-főld közt a sok száz vivátok szaladnak.
Meglész, amit mindég kívántak mindenek,
Mert az égre ilyen kérések jöttenek:
Isten! a kegyesség jó bírája s atyja,
Ezt esdekli sok száz szívnek indúlatja,
Hogy tartsd meg sokáig kegyes püspökünket,
Aki szent orcádhoz vezérli népünket,
Az élet vizével legeltetvén nyáját,
Hordozza a tőled írt törvény tábláját.
Kerítsd körűl őtet minden javaiddal,
Hordozd kézen fogva több prófétáiddal,
Folyjon rá, mint drága kenet, szent áldásod,
Hogy légyen házadat építő Esdrásod.
Egész nemzetsége e Lévi-fiának
Légyen a nép előtt szente Jehovának.
Jábesi időket érjen örvendéssel;
Végre az egekbe ragadd fel Illyéssel,
Ahol zengjen száján az a dicső ének,
Melyet énekelnek a huszonnégy vének.
Ilyen szók lebegtek az Úr zsámolyánál,
Mely a Kérubimok rettentő vállán áll.
A Jehova hármat mennydörgött ezekre
A változhatatlan végű kérésekre;
A lelkes állatok trónussa dörömbölt,
Alól, a felhők közt a főld s tenger bömbölt,
Melyet a sikoltó lárma tisztelettel
A forgószeleknek szárnyán végezett el -
Így esett. Ti pedig mind, mind örüljetek,
A Jehova lelke lakozik veletek,
Ád kegyes Abdiást, kegyes Esdrásokat,
Törésre állt Mózest, istenes papokat.
Ád szuperintendenst, amilyet csak kértek,
Olyat, mint Hunyadi, akit már esmértek,
Olyat, mint Hunyadi, s annál is bőlcsebbet -
Bőlcsebbet? - mit mondok! - Már nem szólok többet.
Ezt mondván, hirtelen eltűnt szemem elől,
Hosszan bársonyozván az eget jobbfelől.
Láttuk a felhőkbe miként bemerűle,
S az élő Istennek lábaihoz űle,
Csókolván grádiccsát dicső trónusának,
Háromszor kiáltott szentet Jehovának;
Melyre a dicsőűlt lélek templomában
Zengett a szent minden szerafim szájában.
Trombiták harsogtak, a triumfus ének
Hangjára az egek öszverendűlének. –
8

Garay János / KISEBB KÖLTEMÉNYEK 1828-
1853 / HASZSZÁN.
,Áldott az úr, mond a török -,
És szent az úr oltára,
De Allah-akbar mennydörög,
S Mohammed a szolgája.´
«Az isten egy, kiált a pap -
Miként az égen egy a nap,
Tenéked Allah néven,
A nagy Jehova nékem.»

Garay János / KISEBB KÖLTEMÉNYEK 1828-
1853 / PARLAGI RÓZSÁK.
Oh mért határt e lángnak
Nem szabhatok;
Látnád, kinos gyötrelmim
Mi nő nagyok.
Oh mért nem mérhető meg
E szívüreg,
Látnád, mi tenger érzet
Fér benne meg!
Oh mért nem adhatok szót
S nyelvet neki;
Hogy a kimondhatatlant
Zenghesse ki.
Ah, kínom véghetetlen
Mint a nagy ég,
Nagysága mérhetetlen
Tenger-fenék.
Ah kínom, mint a titkos
Jehova-szó,
Gyarló ember-ajakkal
Nem mondható!

Tompa Mihály / ELBESZÉLŐ KÖLTEMÉNYEK
/ 1847 / JÉZUS ÉS A NÉP.
Izráel népe, nagy csoportban
Haladott el mellettem gyorsan;
A páskha-bárány ünnepére
Kiki a szent városba tére;
S én kínomban kiálték, szólván:
Segitsetek sorsom mivoltán,
A Jehovának szent nevében...!
S vigasztalást hiába kértem...
Mert ők mondának: az Úr vélünk,
De ápolásra rá nem érünk!
S mint szikla tenger hullámábul,
A nép közül bátran, szilárdul,
A Megváltó emelkedett fel,
S a szózat ajkirúl imigy kel:
Ki az közűletek, ki által-
Hat a sziklán pillantatával?
Avagy a sziv mélyébe nézhet...
Hogy ajkán ily kemény itélet!
A törvény mond: hogyha szombatnap
Barmod verembe hull, kivonjad!
Kik ünnepen szegény- s betegnek
Enyhűlést hoznak: jót mivelnek!
S bizony, bizony mondom tinéktek,
Kik az oltárnál ünneplétek,
S élvén kovásztalan kenyérrel,
Imádkoztatok nappal-éjjel:
Bizony, bizony mondom tinéktek:
Mind, annyi jót nem művelétek,
- S nem vagytok kedves Jehovának, -
Mint maga ez asszonyi állat!
9
Arany János / 1847-1852 / A BETYÁR
Ezt az egyet nézd el, Jehova!
Nem cselekszem többé, de soha;
Ezt se teszem, bár is, magamért:
Teszem... a jó Isten tudja mért.

Arany János / AZ ELVESZETT ALKOTMÁNY
1845 / Negyedik ének
Már szilaj indúlat megvillanyzotta karokkal
Reszket az éhes vad felölelni a nagybecsü zsákmányt:
S hah!... az igéző lyány rút egyszemü vén banya lőn, ki
Feltartván zörögős kezeit, mint Éden örökre
Zárt kapuin kardját Jehovának visszafenyítő
Angyala, ott állott, kiaszott tilalomjegyezőként.
Visszariad, s mielőtt tisztán eszmélne Hamarfy,
Hármat tapsol a nő tenyerével, s a pofozott lég
Háromszor veri föl visszhangjait a ligeteknek.
Ekkor az éj minden rém állata zúgva előjön:
Ronda füles-baglyok, denevérek nagy sokasága
Röpdesnek körülötte, varangyok tábora tesped
Lába elé, iszonyú mérget kérődzve tokáik
Sejtjeiből, kígyók csúszkálnak, vértarajokkal,
Öltögető nyelvvel, dühösen, mert épen a titkos
Kő-fúvást kellett elhagyniok: ördögi pillék,
Tarka török kendőt vetvén berovott derekukra;
Pókok, hátaikon hordván aszkéta keresztet,
Ellenben hasukat táplálvá rabolt zsiradékkal
Ádáz skorpiusok, meleg égalj élet-eloltó
Szörnyei, mellyeknek lassú hada krími tatáros
Száguldói gyanánt jőnek fene tőrü darázsok.
Mindezen undok nép hősünket közre szorítá.

Petőfi Sándor / 1847 / TOMPA MIHÁLYNÁL
Uj hivatalodban hogy éled világod?
Hogyan vagy, mióta az istent szolgálod?
Szépecskén benőtt az udvarod; semmi a,
Még jó: nem vesz éhen múzsád szárnyas lova.
Megfér-e együtt a lant és a biblia?
Nem vesz össze rajtad Apolló s Jehova?

Petőfi Sándor / 1848 / KÉSZÜLJ, HAZÁM!
A bécsi német
Egytől-egyig mind megveszett,
Istentül elrugaszkodott, az
Ördögnek adta lelkét,
És mostan e bélpoklosok
Ezt kurjogatják:
"Minékünk a szabadság
Árnyéka nem kell,
Maga a szabadság kell minékünk,
Teljes szabadság minden áron!"
Igy kurjogatnak
E sátán cimborái,
S mi lesz a vége e históriának?
Az lesz a vége, hogy császárjokat,
Kegyelmes jó császárjokat,
Elkergetik,
Családostúl elkergetik,
Isten Jehova ugyse'
Elkergetik!
10

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / Az első halott *
S Isten is mulatni járt körébe
Sokszor, és nagy angyalhad kisérte.
Két szomszédos ormon áll az oltár,
Mindkettőről égbe áldozat száll;
Ábel és Kain állanak fölötte,
Az hódolva, ez meg elmélkedve.
A magasból Jehova lenézett,
S hogy megérté, mindenik mit érzett,
A hivőre jó kedvvel mosolyga,
Kétkedő Kain mennykőtől lesujtva
DűI a földre oltárában egyben,

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / Az angyal utja
Gábor angyal néz, csak néz, sokáig,
Míg eszébe jő, hogy égbe szálljon,
S nem kincset visz, csak nehány virágszált,
Jehovának amit bemutasson.

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / Lót *
"Jőjj hát, jőjj, s kövess te, mond aztán nejéhez,
Jehovának súlyos karja fekszik itten,
Elpusztúl e város, elvesz a hely is, hol
A próféta hangját gúnyolák merészen."

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / Viharkirály
Látja ezt Jehova, s a harcot kerülve
Igy szól a királyhoz : "Mit bolygatják egymást,
Akik oly sokáig éltünk békességben,
Kössünk frigyet, kárát nem vallod majd meglásd.

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / A fecskéről
Férjével volt hát most, ah de szíve ismét
Vissza, vissza vágyott kisgyermekeihez,
Jehova fecskébe költöztette lelkét
S jól ismert házának csarnokán fészkelt ez.

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / A nő teremtetése
Még miljó világink meg sem születének,
Jehováé mellett trónod is már álla.
A nagy Elohimok meghódoltak néked,
Közülök Lucifer maga sem hiányzott,
És ki Jehovával is dacolva hódolt,
Rózsaszál vessződnek szinte térdet hajtott.
Jehovának jött egy pajkos gondolatja,
A végetlen ürben hogy földünk teremtse,
Játékáúl az ős szellemeknek és ím
Gondolatját menten a tett is követte.
Jehova teremtett önképére férfit,
Mint bábot készítünk a gyermek-színpadra,
Melyen olyan furcsa méltósággal játszik
Szem elől elrejtett sodronyán vonatva.
"Készen áll a föld, most kormányozzuk együtt !"
Szólott Lucifer. - "Nem, az csak engem illet !
Viszonzá Jehova; vagy nem-é teremtém
A földnek királyát ?" - s amint mondta, úgy lett.
Folyt a harc. Csupán őt vágyott megnyerhetni
Jehova, s csábítá kedvese kezével,
Ámde az, kinek nem volt üdve, csak e kéz -
Békedíjul mostan mégsem fogadá el.
Bírok én alkotni még egy új világot,
S Hajna lesz világom áldó istensége,
Vagy birom tiédet, Jehova, megrázni,
És ismét csak Hajna lesz kegyelmem bére."
Szólott Lucifer, s folyt a harc új erővel,
Míg végtére győzött Jehova hatalma,
S mint mindég, úgy itt is a vesztő lett vétkes
S a győzőé lőn az érdem koszorúja.

Madách Imre / ELSŐ RÉSZ / 3. LEGENDA ÉS
REGE / Az utolsó itélet
Föltűn Jehovának trónja a magasban
S áldásos jobbján az angyalok megállnak,
Balján villámterhes barna fellegek közt
Leskelődik lelke a vak éjtszakának.
S ím, amint elnémul, Jehovának arcán
Szent harag gyulad ki s mond : "Hiú ember te,
Hitted-é, hogy szentelt célomat kivívni
Szükségem lehetne rád, gyarló eszközre ?
S íme, Jehovának arca felmosolygott,
S mond : "Kelj fel leányom, gyönge minden ember,
Boldog, akit nem nyom tettek öntudatja,
Melyeket gazság szül és erényűl ád el.
S Gábor angyal újra int, padisah lép fel,
Vállán még bíbor van, önhittség szemében;
"Mondd el, - szól Jehova - mint éltél a földön ?"
"Képedet mindvégig méltóan viseltem.
Most egy spáhi lép fel, roncsolt kacagányban,
Katonás léptekkel büszkén a középre,
S előbb mint szólna, jól ismert hangot hall,
Jehova kiált rá : "Fel fiam, előre!
11
Reviczky Gyula / VÁLTOZATOK / Magány
Küzdjek közönnyel, félreértve
(Van-e magány irtóztatóbb?),
És könnyet ontsak a szemétre,
Mint Jehova szolgája: Jób?
Az élet gyors hullámverését
Epedve halljam, mint a rab;
S az életszomj, a lelki éhség,
Mint Tantaluszt, úgy marjanak?

Reviczky Gyula / VÁLTOZATOK / Az utolsó
költő
Hideg van, hó van: ennyit tudni márma.
Nincs több erő a földben, Anteusz;
Villámod megfagyott, szegény Zeusz.
Jehova, Buddha, Alláh nagy nevének
Nem száll a földrül égbe hálaének.
A végitélet szörnyü harsonája
Az isteneket holtakúl találja.
Prométeusz, lelánczolt istenember,
Mi hasznot hajtál ellopott tüzeddel?...
Hiába hoztad földre az Olimprul:
Nézd a világot: megfagyásnak indul.
Epikur, mézes ajku bölcselő,
Gyönyört, de mérsékeltet hirdető:
Szólj, életünk' hogy' kell beosztanunk,
Hogy élvezzünk, habár éhen halunk!
Mit ér a tudomány, óh Faust, mit ér!
Tudósnak lenni, lásd, ma nincs kiér'.
Koriolán, hajolni nem biró,
Ma már nincs nyers tömeg, csak eszkimó.
Bübájos Héloise, mesés alak,
Nincs több szerelmet suttogó ajak!

Komjáthy Jenő / RÉGI REGE / ÓDA A
NAPHOZ
Mert te vagy Adonáj s te vagy a sokszemű Ozír.
El-Saddaj is te vagy, a szörnyű,
A halhatatlan Jehova te vagy
És te vagy Moloch is, a tűz, az úr;
Te vagy a fénylő Jupiter, Zeusz, az égi
S te vagy Apolló!
A pusztitó, a zord, a sivatag Azázel,
S a ragyogó, a lobogó Bál - jól tudom - te vagy mind,
Lángokat oldó!

Komjáthy Jenő / TÖREDÉKEK, VÁZLATOK /
ANTIKRISZTUS
Hozsannát zeng nekem az újkor,
Az eszme vaskos, kézzelfogható.
Hát vesszen az,
Ki elszédül forró lehelletétől.
Az ég üres; ezt így találta Laplace
Legyen a föld is minta-hízlaló,
Az eget átkutattam s mit se lelt,
Csak óriási űrt, a távcső.
Jehova, akit imádnak
A zsidók és vénasszonyok.
A szentirás hazug, veszett könyv,
Minden rossz tőle származik.
Botor, kietlen s béna bölcsesége.
Kopott és gyermekes minden sora.
Az élvet hirdetem. Határtalan
Legyen az ember üdve, mámora!
Szinültig még az élet színbora,
S bár nem jövök szamáron,
Utamra is virágot hintenek.
12

Ady Endre / Az Illés szekerén / A Sion-hegy
alatt / Isten, a vigasztalan
Hatalmasabb a Jehovánál,
Ő a hideg Ámennek atyja,
Ő csak mosolyog és akar
S egy fagyott Nap az ábrázatja.

Ady Endre / Szeretném, ha szeretnének /
Rendben van, Úristen / Vezeklő vigadozás
zsoltára
Víg zengedezésre hivattam
S gonosz jajjal illettem nagy személyed,
Jehovák Jehovája, Élet.
Jehovák Jehovája, Élet,
Minden jajom víg-hahotázva szánom,
Bocsásd meg a szomoruságom.

Ady Endre / A Minden-Titkok versei / Az Isten
Titkai / Kain megölte Ábelt
Uram, én Jehovám,
Tudtam, hogy ölni nem szabad
S Kain megölte újra Ábelt:
Megöltem magamat.
Megöltem magamat,
Mert furcsák voltunk kettesen:
Fogadj, Jehovám, két-eggyünket
Értőn és kedvesen.

Ady Endre / A menekülő Élet / A szűz Pilátus /
Dalok a labdatérről
Talán más most a világ,
Nincs játékból kitudott,
Csenevész, sárga fiú.
Pedig, nagy Labdaverő,
Én titkos, nagy Jehovám,
Úgy szeretném az ilyet
Mindet összegyüjteni
S egy vígságos játékban
Egy utolsót játszani.

Ady Endre / Ki látott engem? / A
kényszerűség fája / A bölcsesség áldozása
Íme, halld erényim rendjét, Jehova.

Ady Endre / A halottak élén / Ésaiás
könyvének margójára / Ésaiás könyvének
margójára
3. Miért, hogy a föl-fölemelkedett Embert mindig
visszarántja Valaki,
kit Úrnak is neveznek, Jehovának is, Rendelésnek is,
Sorsnak is? Az
Ember már-már készül jónak és Istennek változni, de
Perazim hegyén
fölkél az Úr.

Móricz Zsigmond / CXXIII. ZSOLTÁR
Nyomorúságban veszteglők
Szemeimet Hozzád emelem,
Ki lakozol mennyben Istenem!
Mint szolgák a gazdát figyelik
S szolgálók az urnő kezeit:
Jehova úgy vészünk mi körül,
Amig rajtunk lelked könyörül.
Könyörögni hajt az alázat,
Mert gyalázat rajtunk, gyalázat.
Csúfolkodnak vélünk a dúsak,
Legyaláznak gőggel koldúsnak.
13

József Attila / VERSEK / 1924 / ÉN DOBTAM
Én dobtam ide magamat, szívünkben vakok topognak, de
szándékunk
egyet jelent a rádiummal
Maholnap Jehovák leszünk, hogy emberré teremtsük
magunkat újra
Ez a szerelem s a patakhúrú ének, mely most
kinyújtózkodik, hogy
fölérjen valahogy kedvesem bokájáig
A lélek hullámhossza éppen a magasságom, ezért van az,
hogy csóknak
mondjuk a szédítő naprendszereket
Forognak és zengő fekete hajuk alatt szelíden
mosolyognak az imádságok.